pondělí 18. ledna 2016

Interview: Oxford (Mathematics) - Vendy


Průběh
            Přesná podoba pohovorů závisí na předmětu, na který se člověk hlásí. Já se hlásila na čistou matematiku, pro kterou to vypadá takto:
            Každý uchazeč, který dostane pozvánku na interview, se v Oxfordu účastní tří pohovorů, z toho dvou na koleji, která ho pozvala a jednoho na náhodně přidělené jiné koleji. Každý pohovor trvá přibližně dvacet až třicet minut, ale protože účastníků je hodně, zaberou pohovory několik dnů. Navíc se může stát, že někteří studenti dostanou čtvrtý pohovor (například od té druhé koleje), takže celou dobu pohovorů je potřeba strávit v Oxfordu.
            Letos to pro matematiku byly tři noci (příjezd v neděli odpoledne a pohovory od pondělí do středečního poledne), které jsme strávili na koleji. Čas a pořadí pohovorů člověk nijak neovlivní, takže já dostala všechny tři během prvního dne a potom jsem měla volno, ale musela jsem počkat, až budou všechny pohovory u konce, než jsem mohla odjet. Většina lidí ale měla interview ve více než jednom dnu.
           
            Interview
            Pohovor vždy „vedou“ dva profesoři v oboru, na který se člověk hlásí. Vzhledem k omezeným časovým možnostem se obvykle pouze letmo zeptali na nějakou otevřenější otázku (typu proč chci studovat matematiku nebo co mě na ní nejvíc baví). Následovalo řešení dvou až tří úloh, na kterých jsem pracovala, zatímco profesoři mě sledovali a pomáhali mi – pokud jsem se zasekla, zkoušeli, jak reaguju na různé nápovědy, a když jsem něco začala dělat špatně, přerušili mě a upozornili na chybu. Na dvou pohovorech jsem mohla pracovat na papír (profesoři seděli u stolu proti mně) a na jednom jsem musela řešit úlohy na tabuli, potom stál jeden učitel u tabule se mnou a druhý nás sledoval od stolu.
Všude se píše, že na interview člověk dostane šílené a neřešitelné otázky, ale moje zkušenost je, že se jedná spíše o těžší úlohy na úrovni látky, kterou probíráme v IB. Takže nic neřešitelného, ale druhá věc samozřejmě je, že se člověku v klidu ve třídě myslí jinak než na pohovoru před dvěma profesory z Oxfordu, takže nápověd bylo zapotřebí.

            Úlohy
            Učitelé měli připravené úlohy z různých oblastí, nejčastěji se ptali na calculus, obecnou algebru nebo trigonometrii. Příklady otázek, která jsem dostala:

-What do you know about irrational numbers? Prove that square root of two is irrational.
-Find the equations of the tangents of the curve y14+x14=100 at the intersection of this curve and the line x=y.
-Find the integral of cos4x*sin3x dx. Under what conditions can we find the integral of cosmx*sinnx dx?
-What functions f(x) satisfy the equation f(x+y)=f(x)+y?
-Under what conditions is an -1 a prime number?

            Obecné tipy
            Jak se na interview připravit? Upřímně řečeno souhlasím s názorem, že na pohovor se moc připravit nedá, především proto, že v této fázi nejde ani tak o akademické znalosti (ty člověk musí prokázat v testech, na základě kterých jsou potom rozeslány pozvánky), ale spíše o osobní kvality a studijní předpoklady. Asi stojí za to si spočítat nějaké těžší příklady, které